Design change Sprint
Samen nieuwe mogelijkheden verkennen, belemmeringen doorbreken en onderwijsvernieuwing richting geven.
Voor onderwijsteams die groots willen dromen en een nieuwe onderwijsnorm willen zetten
Je wil vernieuwen, maar...blijft binnen de bestaande kaders
Onderwijsinnovatie klinkt groots, maar in de praktijk blijft vernieuwing vaak beperkt tot kleine, veilige aanpassingen. Een nieuwe module, een experiment met een andere werkvorm, een lichte aanpassing in het curriculum—maar fundamentele verandering blijft uit. Het denken blijft binnen de grenzen van wat haalbaar en acceptabel lijkt, terwijl de echte transformatie buiten deze kaders ligt. Hoe breek je los van conventionele aanpassingen en zet je een stap richting échte vernieuwing?
Inhoud workshop
Doorbreek conventioneel denken met de Design-Change-Sprint
Deze 10-daagse design sprint helpt onderwijsprofessionals en teams om radicaal anders naar hun vakgebied te kijken. Niet door bestaande structuren blindelings aan te passen, maar door het onderwijs opnieuw vorm te geven vanuit de vraag: Wat als alles mogelijk was? Dit traject combineert experimenteren, stakeholderbetrokkenheid en inspiratie uit totaal andere sectoren om te doorbreken wat vastzit en ruimte te maken voor echte innovatie.
Vernieuwen buiten de bestaande structuren – Geen kleine verbeteringen, maar een fundamentele herontwerp van hoe onderwijs werkt.
Buiten naar binnen halen – Inspiratie uit sectoren die het onderwijs uitdagen om écht anders te denken. Geen veilige varianten, maar disruptieve ideeën die nieuwe normen zetten.
In gesprek met stakeholders – Studenten, docenten en de beroepspraktijk denken mee, zodat vernieuwing niet alleen wenselijk, maar ook toekomstbestendig is.
Radicaal experimenteren – Niet itereren op bestaande modellen, maar durven ontwerpen zonder de belemmering van ‘zo doen we het altijd’.
💡 Wat levert het op?
Met deze Design Change Sprint komt onderwijsvernieuwing niet neer op kleine aanpassingen, maar op een échte transformatie. Het resultaat? Geen incrementele verbeteringen, maar een nieuw perspectief op wat onderwijs kan zijn.
Onderwijsvormen die niet alleen vernieuwend, maar grensverleggend zijn
Een team dat durft te denken en handelen buiten bestaande structuren
Concreet aangepaste modules en concepten die de norm uitdagen
Een onderwijsomgeving die zichzelf opnieuw durft uit te vinden